VEKA maakt geestelijke gezondheid tot onderwerp

Iedereen heeft het over het tekort aan geschoolde werknemers, maar bijna niemand heeft het over de geestelijke gezondheid van werknemers. Toch is het net zo belangrijk voor welzijn en prestaties als fysieke gezondheid. VEKA wil dat veranderen met een grootschalige campagne. Met een actieweek in de eigen fabriek, twee grote fietstochten en een inzamelingsactie wil de systeemleverancier bijdragen aan het wegnemen van taboes en discussies op gang brengen over het gevoelige onderwerp. Dit moet het voor de betrokkenen ook gemakkelijker maken om over hun klachten te praten - want dat is de voorwaarde voor een succesvolle behandeling.

In Duitsland lijdt bijna elke vijfde persoon ten minste eenmaal in zijn leven aan een depressie. "Zuiver rekenkundig gezien betekent dit dat tot 300 van de 1.500 werknemers op ons hoofdkantoor vroeg of laat getroffen kunnen worden", zegt Elke Hartleif, hoofd personeelszaken van VEKA AG. "Daarom mag het onderwerp voor ons, als werkgever die veel belang hecht aan duurzaamheid en gebaat is bij langdurige arbeidsrelaties, geen taboe zijn."

Geestelijke gezondheidsproblemen zijn gemakkelijk te behandelen

De inspiratie voor de campagne kwam van een Engelse VEKA-klant. John Hewitt verloor zijn dochter Kelly aan zelfmoord in 2018. Sindsdien heeft hij het tot zijn missie gemaakt om mensen bewust te maken van depressie en zelfmoordpreventie.

Immers, depressie is over het algemeen goed te behandelen. Gevoelens van schaamte en sociale taboes maken het echter vaak moeilijk voor de getroffenen om over hun gevoelens te praten en hulp te zoeken. En als een geestesziekte ongediagnosticeerd blijft, kan dat leiden tot een verslechtering - zelfs tot zelfmoord. "Het eerste doel van de campagne is daarom duidelijk te maken dat over geestelijke gezondheid even vanzelfsprekend kan en moet worden gesproken als over lichamelijke gezondheid", zegt Elke Hartleif.

Gezondheidsweek maakt geestelijke gezondheid tastbaar

Op het hoofdkantoor van VEKA worden psychische klachten behandeld in het kader van een gezondheidsweek die gezamenlijk door het interne gezondheidsteam van VEKA Vital en externe deskundigen wordt georganiseerd. Tot het aanbod behoren podcasts waarin mensen vertellen over hun ervaringen met angst, depressie en andere ziekten, en de zogenaamde mood suits.

Deze ongewone pakken kunnen door alle werknemers worden uitgeprobeerd om de fysieke gevolgen van geestelijke gezondheidsproblemen aan den lijve te ondervinden. "The Flexer", bijvoorbeeld, dwingt de drager in een gebogen, hopeloze houding die typisch is voor depressie. Het programma van de gezondheidsweek omvat echter ook trainingen waarin leidinggevenden leren hoe zij psychische klachten kunnen herkennen en aanpakken.

Fondsenwerver ten behoeve van vrijwilligersorganisaties

Naast de aanbiedingen voor de werknemers worden ook de klanten en leveranciers van VEKA bij de campagne betrokken. Voor dit doel werd veka.betterplace.org gelanceerd. VEKA wil op deze manier minstens 10.000 euro inzamelen voor vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor educatie en preventie.

Twee keer fietsen, hardlopen en wandelen rond de wereld

De grootste publiciteit zal echter waarschijnlijk komen van de twee fietstochten die John Hewitt en de door hem opgerichte organisatie "Kelly's Heroes" organiseren en die door VEKA als hoofdsponsor worden ondersteund. De eerste rondleiding begint op 10 september bij de Spaanse vestiging van VEKA in Burgos en voert dan via de Franse vestiging in Thonon-les-Bains naar de hoofdvestiging in Sendenhorst. VEKA medewerker Stefan Kordel, een gepassioneerd wielrenner, zal ook deelnemen.

De tweede tournee begint op 24 september in New York en voert door de VS naar San Francisco. Een deel van de route is Route 59, die zo verlaten is dat hij ook bekend staat als "The Loneliest Road". De fietsers willen de aandacht vestigen op de situatie van mensen met psychische problemen die zich vaak erg alleen voelen. Tijdens de tocht zal in totaal 83.000 kilometer worden afgelegd - genoeg om twee keer rond de wereld te fietsen. Dit sluit aan bij de boodschap van de organisatie "Vraag het twee keer", d.w.z. dat het beter is het nog één keer te vragen om geestelijke gezondheidsproblemen te herkennen en aan te pakken. Iedereen die wil, wordt uitgenodigd om zelf een paar kilometer te fietsen, hardlopen of wandelen en de afgelegde afstand bij te dragen aan het totaalresultaat. Ga voor meer informatie naar veka-mentale-gesundheit.de.

"Het bevorderen en behouden van de gezondheid van ons personeel is belangrijk voor ons", zegt Elke Hartleif. "De geplande maatregelen inzake geestelijke gezondheid lopen tot half oktober. Maar we hopen dat ze effect blijven sorteren op een gebied dat helaas nog veel te vaak wordt onderschat."

Elke en Andreas Harleif

"Het thema geestelijke gezondheid ligt ook ons persoonlijk na aan het hart", zeggen Andreas Hartleif (voorzitter van de raad van bestuur van VEKA AG) en Elke Hartleif (hoofd personeelszaken).

Stefan snoer

VEKA medewerker en gepassioneerd fietser Stefan Kordel heeft al vele kilometers verzameld voor het goede doel. Hij neemt deel aan de Europese fietstocht voor de hoofdsponsor en fietst met Kelly's Heroes van Spanje naar Sendenhorst.

Kaart Europa

De Europese fietstocht gaat van de Spaanse VEKA vestiging in Burgos via de Franse vestiging in Thonon-les-Bains naar het hoofdkantoor van VEKA AG in Sendenhorst.