Verklaring van de VEKA Groep over de situatie in Oekraïne en Rusland

De Voorzitter van de VEKA Groep, Andreas Hartleif, geeft hieronder commentaar op de huidige situatie en de door de VEKA Groep genomen maatregelen:

"Sinds ongeveer een maand houdt de verschrikkelijke en verachtelijke agressie tegen Oekraïne de wereld en de VEKA-groep in spanning. Elke dag opnieuw worden we uitgedaagd om hieruit conclusies en consequenties te trekken, zowel persoonlijk als in de ondernemingswereld.

Ons concern, met zijn twee merken VEKA en GEALAN, bevindt zich hier in een bijzondere situatie omdat wij zowel in Oekraïne als in Rusland vertegenwoordigd zijn met eigen dochterondernemingen en fabrieken.

Wij zijn solidair met de Oekraïners die hun vaderland met grote vastberadenheid verdedigen. Wij maken ons vooral zorgen om onze collega's en hun gezinnen. Wij staan voortdurend met hen in contact en hebben sinds het begin van het conflict gerichte steun verleend om ervoor te zorgen dat de hulp daar terechtkomt waar zij het meest nodig is. Dit omvat onder meer verschillende leveringen van geneesmiddelen die wij voor de mensen in Oekraïne hebben georganiseerd.

Bovendien konden dankzij de hulp van vele collega's en VEKA-partners in heel Europa vele familieleden en kinderen van onze medewerkers intussen Duitsland bereiken, waar mensen uit onze directe omgeving hen een veilig onderkomen bieden. Wij zijn zeer dankbaar voor deze tekenen van menselijkheid en de uitstekende bereidheid van iedereen van de VEKA Groep om te helpen. Zolang onze fabriek in Oekraïne niet kan produceren, zullen wij de bevoorrading van de klanten daar verzekeren door hen toe te staan profielen rechtstreeks uit Duitsland te kopen.

Onze houding tegenover Rusland is daarentegen zeer ambivalent.

Al meer dan 20 jaar onderhouden wij diverse zakelijke betrekkingen in het land, die door de huidige situatie zwaar onder druk staan en daarom zijn opgeschort. Wij zien af van alle investeringen in Rusland en houden tegelijkertijd vast aan de reeds bestelde leveringsstop. Daartoe zullen wij de verdere ontwikkelingen op de voet volgen en onze acties dienovereenkomstig aanpassen."

Voor VEKA Aktiengesellschaft

Andreas Hartleif

Andreas Hartleif

De bestuursvoorzitter van de VEKA Groep, Andreas Hartleif, geeft commentaar op de huidige situatie in Oekraïne en Rusland en op de genomen maatregelen.

Afbeelding: VEKA